To ostatni widok, który chcesz zobaczyć przed odlotem. Zdjęcie straszy w wakacje, ale czy słusznie?

Dość przerażające zdjęcie od lat straszy w internecie. Czy samoloty faktycznie naprawia się szarą taśmą?
Dość przerażające zdjęcie od lat straszy w internecie. Czy samoloty faktycznie naprawia się szarą taśmą? Fot. Twitter.com/adtomwood
Strach przed lataniem dotyka wielu osób. Pomimo tego, że katastrofy lotnicze zdarzają się rzadko, to niemal zawsze kończą się śmiercią wszystkich pasażerów. Mając tą świadomość, boimy się o ewentualne usterki na pokładzie. Nic dziwnego, że zdjęcie mechanika naprawiającego samolot szarą taśmą, wystraszyło pasażerów.


Teza
Zdjęcie z przerażającą naprawą silnika ma już swoje lata i doczekało się mema, który krąży po internecie i powraca jak bumerang. W tym roku znów straszy w wakacje.
Szara taśma to szybki sposób na naprawę domowego sprzętu, ale czy samolotu?
A Ty jak myślisz?
czy
Taśma dobra na wszystko
Duct tape czyli szara taśma klejąca to niezbędnik MacGyvera i każdego majsterkowicza. Zalepimy nią uszkodzoną rurę w odkurzacza, cieknący kran, wybitą szybę w samochodzie, a zakładnikom usta. Nie pomoże chyba tylko na złamane serce... Co z samolotem, i to tuż przed startem? Okazuje się, że to powszechna praktyka.
Zdjęcia i memy sieją popłoch wśród internautów i tylko pogłębiają aerodromofobię czyli lęk przed lataniem.
To nie duck tape, ale speed tape
Na lotniskach nie używa się zwykłych taśm z marketu, ale niezwykle drogich, aluminiowych "speed tape". "Rolka o szerokości 10 centymetrów kosztuje około 700 dolarów" – mówił amerykański mechanik i weteran lotnictwa na portalu AskThePilot.com. Speed tape używana jest również na lotniskach w Polsce do napraw tymczasowych.


– Producent samolotu w swojej dokumentacji zamieszcza szczegółowe informacje dotyczące technologii naprawy konkretnych typów uszkodzeń. Taśma, którą widzimy na zdjęciach nie jest zwykłą taśmą, ale specjalną, posiadającą odpowiednie certyfikaty taśmą używaną w lotnictwie, ale również np. w motoryzacji i wyścigach samochodowych. W przypadku samolotów, producent określa dokładnie kiedy, w jakich warunkach i na jaki czas może być zastosowana naprawa przy pomocy taśmy speed tape – wyjaśnia Sebastian Grochala, rzecznik prasowy LS Airport Services.


Kiedy zobaczymy szare "plastry" - nie powinniśmy się martwić, że samolot w powietrzu się rozleci. – Taśmy speed tape używa się w lotnictwie do naprawy elementów powierzchownych, które nie mają krytycznego znaczenia dla bezpieczeństwa i mogą być dokładniej naprawione w późniejszym czasie – mówi Grochala.
Sebastian Grochala
Rzecznik prasowy LS Airport Services

"Bezpieczeństwo w lotnictwie jest absolutnie najważniejsze, dlatego tego typu rozwiązania stosowane są rzadko i tylko w sytuacjach, w których dopuszcza ich zastosowanie producent. W każdej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu pasażerów samoloty są wstrzymywane i naprawiane"

Firma LS Airport Services, która zajmuje się naziemną obsługą samolotów, dostawała tyle zapytań w sprawie mema z mechanikiem, że postanowiła zaspokoić ciekawość internautów, wrzucając wyjaśnienie na Facebooku.

Otrzymaliśmy już kilka pytań w kontekście tego mema, więc uspokajamy - używana przez mechaników lotniczych taśma, tylko...

Opublikowany przez LS Airport Services Środa, 18 lipca 2018
Dodajmy, że "szybką taśmą" posługują się tylko autoryzowani mechanicy lotniczy. Linie lotnicze, które używają jej w niewłaściwy sposób, mogą zostać ukarane. Nie są nią zatem naprawiane wszystkie usterki, jak to zwykli robić niektórzy domowi fachowcy.
WNIOSKI

PRAWDA

Samoloty faktycznie łata się szarymi taśmami. Nie powinno nas to jednak martwić. Nie są to taśmy, które dostaniemy w markecie, ale tak zwane "speed tape" z aluminium. Używanie specjalnej, odpowiednio certyfikowanej taśmy jest rozwiązaniem, które w wyjątkowych, dopuszczonych przez producenta przypadkach, jest stosowane przez mechaników lotniczych. Również w Polsce.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Masz pomysł na temat Trudata?

Zgłoś pomysł
Trwa ładowanie komentarzy...